• Om oss
    • Hvem er vi
    • Ansatte
    • Styret
  • Foresatte
    • Skoledokumenter
    • Skolehverdagen
    • Skolehelsetjenesten
    • Observasjon
    • SFO
    • FAU
  • Om Montessori
    • Maria Montessori
    • Montessorilæreplanen
    • Begreper i pedagogikken
    • Ofte stilte spørsmål
  • Ungdomsskole
  • PPV
  • Søk skoleplass
  • Kontakt oss
    • Kontakt oss
    • Ledige Stillinger

PPV (Program for person- og verdiutvikling)

I de nye læreplanene er det enda større fokus på universelle verdier, mennesket, naturen og sosial læring. Gjennom våre pedagogiske tilbud; Montessori og IB, har vi daglig stort fokus på disse temaene og de mellommenneskelige relasjonene. Program for person- og verdiutvikling (PPV) er en satsing hvor Norlights-institusjonene synliggjør sitt arbeid med disse kravene som er en overordnet del av den nasjonale læringen satt av myndighetene. Som en del av utdanningssektoren er det viktig at fokusområdene i overordnet del av læreplanene blir prioritert og implementert systematisk i undervisningshverdagen, i tråd med våre pedagogiske tilbud.

Sosial læring og mellommenneskelige verdier er viktige deler av opplæringen, og trenger like mye fokus som det faglige. Disse er faktorer som påvirker hverandre; bedre sosialt skolemiljø bidrar til høyere faglig kvalitet, en pedagogisk orientert felles verdiforståelse øker motivasjonen til ansatte, som igjen påvirker det faglige utbyttet. I alle Norlights-institusjonene jobber vi for en helhetlig tilnærming til barn/elever og ansatte, og mener det er viktig at alle sider av enkeltindividet ivaretas og fostres. Dette innebærer å styrke og støtte barnas utvikling og ivareta både praktiske og sosiale behov hos de ansatte.

Gjennom de pedagogiske retningene Norlights tilbyr tilnærmer vi både elever og ansatte på en holistisk måte, og de voksne er viktige rollemodeller for barna. Skolen eller barnehagen skal ikke kun være et sted hvor man tilegner ny fagkunnskap, men også et sted hvor man utvikler seg som menneske, hvor utdanning kan ses i et bredere perspektiv og være en hjelp for livet etter endt læregang. De enkelte elementene i dette programmet skal være et bidrag til individets utvikling. Hvert menneske har store iboende muligheter og et enormt potensial, hvor ytre forutsetninger har innvirkning på hvordan vi kan utvikle oss fullt ut. Med dette programmet ønsker vi å forme de beste ytre rammene for barnets og ansattes utvikling i samlag med ansatte og foreldre.
Programmet har som formål å:

Øke forståelse og bevissthet innenfor:

  • Menneskeverd

  • Menneskerettigheter og barnekonvensjonen

  • Likeverd og likestilling

  • Identitet

  • Mangfoldighet, inkludering og respekt

  • Kritisk tenkning og vitenskapelig utvikling

  • Etiske handlinger

  • Bærekraftig utvikling, miljøvern og respekt for naturen

  • Demokrati og demokratiske verdier

  • Livsmestring og helse


Jobber for og mot redusering av:

  • Fremmedgjøring og utenforskap

  • Fordommer og diskriminering

  • Mobbing og rasisme


Utvikle:

  • Et sterkere samarbeid mellom skole/barnehage og hjem

  • Engasjement, tilhørighetsfølelse og trivsel hos barn, elever, ansatte og foreldre.

  • En felles verdiforståelse i virksomheten

  • Bevissthet rundt felles samfunnsansvar og skolens/barnehagens rolle i denne prosessen


Aktiviteter

I forbindelse med PPV programmet blir det utført ulike aktiviteter rettet mot elever, foresatte og ansatte. Under er det en oversikt over de ulike aktivitetene:

- Temabaserte aktiviteter, med formål om å utvikle sosial kompetanse.
- Alumnimøter
- Morgenkaffe
- Seminarer
- Sosiale kvelder
- Foreldre som underviser
- Turer og reiser
- Vake
- Aktivitetsklubber
- Konkurranser/turneringer
- Hjemmebesøk
Tema og læremål



Skogliveien 4 , 3047 DRAMMEN
info@drmskole.no | +47 32 99 10 15
Alle rettigheter tilhører Norlights Education© 2018